دیدبان

شکست داعش در البوکمال، آغاز جنگ دیپلماتیک در سوچی / ۱

شکست داعش در البوکمال، آغاز جنگ دیپلماتیک در سوچی / ۱
به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ نامه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رهبر انقلاب و سپس سخنان رئیس‌جمهور در مورد پایان خلافت خودخوانده تکفیری‌های بعثی در عراق سوریه موید این مطلب بود که ما شاهد شروع فصل جدیدی در تعاملات منطقه‌ای هستیم. این مواضع با بیانیه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که او نیز پایان داعش را اعلام کرد و همچنین دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با همتای روس خود در بندر سوچی به‌نوعی همزمان شد، این را در کنار سخنان دوشنبه شب حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان قرار دهید تا به‌نوعی هماهنگی در میان محور مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه برسید. البته در فرای این مساله باید یک نکته دیگر را هم مدنظر قرار داشت و آن هم تماس‌های تلفنی پوتین با سران کشورهای مختلف از جمله امریکا، قطر و سعودی پس از دیدار با بشار اسد است که نشان می‌دهد روس‌ها دنبال یک اجماع کلی برای رسیدن به یک تفاهم کلی هستند که بعید است سعودی‌ها با آنها هماهنگ شوند. 
 
 
در مورد دیدار روسای جمهور روسیه و سوریه در سوچی که به مدت سه ساعت برگزار شد و در بخشی از آن نیز بشار اسد از تلاش‌ها و پیگیری‌های فرماندهان نظامی روس در سرکوب تروریست‌های داعشی تشکر کرد، موارد زیادی منتشر نشده، اما همین اندازه مطلع هستیم که این دیدار تقریبا احترام کاملی بر استقلال و حفظ جایگاه و حرمت دولت و ملت سوریه بود. بر این اساس که در سوریه قبل از نشست سه جانبه در سوچی، باید رئیس جمهور سوریه از مفاد و ریز توافقات مطلع باشد. آنچه در دیدار امروز در سوچی مطرح خواهد شد، پس از نشست‌های گسترده گروه‌های کارشناسی مختلف است و تصمیاتی که در آن اتخاذ می‌شود، دو رویکرد خواهد داشت، نخست حفظ سیادت سوریه و درخواست از نیروهای غیرقانونی خارجی برای ترک این کشور به ویژه امریکایی‌ها و دوم هم مبارزه با گروه‌های تروریستی، به ویژه جبهه النصره که مشخص نیست ترکیه چگونه می‌خواهد با این مساله کنار بیاید. 
 
 
گروه تروریستی داعش از روی زمین به پایان رسیده و تروریست‌ها یا به مناطق امن تحت حمایت گروه‌های مسلح مورد حمایت امریکا در شمال سوریه فرار کرده یا آنکه به خارج از مرزهای این دو کشور رفته و یا در نهایت در عراق پوست عوض کرده و به زیر زمین می‌روند تا برای روز مبادا مانند «ملخ‌های سودانی» بار دیگر سربرآورده و فتنه‌ای دیگر را ترتیب دهند. اما امروز نگاه بر این است که داعش به لحاظ فیزیکی و روی زمین تمام شده و شش سال مقاومت، طراحی، همراهی و نبرد برای شکست این تروریست‌ها نتیجه داد. داعش با از دست دادن سرزمین، دیگر نمی‌تواند ادعای خلافت کند، با این وجود نظر به اینکه بخشی از نیروی فکری، رسانه‌ای و جریان مذهبی که این گروه به آن وابسته بود، از بین نرفته باید شاهد رفتارهای زننده و گزنده‌ای از آنها در ماه‌ها و سال‌های بعد باشیم. 
 
 
به شکل مشخص، نبرد با بخش اصلی تروریسم در عراق و سوریه به پایان رسید و بخش دیگری از آن که به مراتب خطرناک‌تر، مسلح‌تر و وابسته‌تر است، در جریان بوده و نمی‌توان گفت که نبرد با تروریسم دستکم در سوریه به پایان رسیده باشد. در بخش‌هایی از شمال سوریه شامل استان‌های حلب، حماه و تمام استان ادلب، بخش‌هایی از استان حمص، ریف دمشق، استان‌های درعا و القنیطره هنوز هم تروریست‌ها حضور داشت و چیزی حدود ۹ درصد از خاک سوریه را در اشغال خود دارد. اتاق عملیات متحدین علاوه بر تدارک برای نبرد با این تروریست‌ها، باید طرح و برنامه‌ای برای بازپس گیری مناطق اشغالی توسط شبه‌نظامیان مسلح مورد حمایت امریکا در شرق و شمال این کشور را در هم دستور کار قرار دهد. این دستور کار البته اولویت بعدی خواهد بود، اما اینکه واشنگتن در این اندیشه باشد که می‌تواند یک گروه مسلح را در خاک کشوری دیگر با استفاده از پایگاه‌های غیرقانونی حفظ کند، عملا توهین به قوانین بین‌المللی است. بنابراین باید گفت که نبردها در سوریه در بازه زمانی کنونی با تغییر شکل و ماهیت وارد فاز دیگری خواهد شد و برای مقابله با راهبردها و طرح‌های امریکا، متحدین باید با حکمت و صبر برخورد.
 

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن